diumenge, 16 de desembre del 2012

Charles Crook - Les 4 Metàfores


Des de la classe de GTIC, vam estar treballant Les 4 metàfores de l'aprenentatge amb ordinadors.

Charles Crook va escriure una obra titulada "Ordenadors i aprenentatge col·laboratiu"  on adopta un punt de vista innovador per estudiar com les noves tecnologies poden reforçar l'experiència social de l'aprenentatge i l'ensenyament. 

  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor. 
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional  d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant. 

Exemple: Jclic, tutorials de youtube...

  • La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne. 
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. L'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta seguint un procés reflexiu i actiu.

Exemples: Scratch, Logo.

  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.
Permeten un aprenentatge per descoberta. però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. 

Exemples: Crayon Physics o Doctora Xinxeta


  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina. 
 Aquestes eines no substitueixen l'experiència directa però en són un complement.
Coses que avui dia es poden realitzar gràcies als ordinadors:

  • Guardar documents tant a l'ordinador com a la xarxa.
  • Modificar documents ja redactats.
  • Relacionar-se a traves de les xarxes socials.
  • Compartir documents a temps real sense el contacte directa amb l'alta.
  • Cercar música i imatges per utilitza-les al moment.


Webs consultades:
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada